ETZ start proef met meten van vitale waardes op afstand, met slimme pleister coronapatiënt continu monitoren

januari 25, 2021

Het ETZ (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis) in Tilburg is gestart met het gebruik van slimme pleisters, waarmee op afstand de hartslag, ademhalingsfrequentie en temperatuur van coronapatiënten gemeten worden.

Patiënten die met corona op de verpleegafdeling liggen, krijgen sinds kort een slimme pleister met sensoren opgeplakt van de verpleegkundige. “Deze pleister meet continu de ademhalingsfrequentie, temperatuur en hartslag van de patiënt. Het is nuttig om continu te monitoren, want vooral deze drie waardes kondigen een verslechtering van de toestand van de patiënt aan. Eerder deden we deze metingen een paar keer per dag handmatig met apparatuur. En die zijn eigenlijk slechts een momentopname”, zegt Joost Morssinkhof, hoofd longgeneeskunde.

Coronapatiënten in het ETZ krijgen een zogenaamde slimme pleister opgeplakt. Die meet continu de ademhalingsfrequentie, temperatuur en hartslag van de patiënt.

Veilig gevoel

Het is voor patiënten en verpleegkundigen een veilig gevoel om te weten dat er een continue meting van de vitale functies plaatsvindt. Zeker omdat de patiënten niet altijd in het zicht zijn van de verpleegkundigen. Juist bij coronapatiënten is deze slimme pleister van meerwaarde, omdat het bovendien onnodige contactmomenten met de besmette patiënt voorkomt en er meer tijd overblijft voor andere zorg. “Verpleegkundigen kunnen hun kostbare tijd nu besteden aan andere zorgtaken en dat is goed nieuws, ook gelet op het tekort aan verpleegkundigen”, aldus Morssinkhof.

Covidafdelingen

Het ETZ start deze zes maanden durende proef met de slimme pleister op een van de covid-afdelingen. Een logische keuze omdat de toestand van de patiënt daar acuut kan verslechteren. “Het ETZ wil juist vooral verslechtering vroegtijdig signaleren. Als we achteruitgang van de patiënt voorkomen, kunnen mensen eerder naar huis en belanden ze minder snel op de toch al overvolle intensive care“, zegt intensivist Margot Verheijen.

Het ETZ kan gedurende de proef 800 patiënten voorzien van een slimme pleister. Een pleister kan vijf dagen achtereen gebruikt worden en kost 100 euro.

Uniek

Het ETZ is niet het eerste Nederlandse ziekenhuis dat slimme pleisters gebruikt. Het ETZ onderscheidt zich vooral doordat de gemeten waardes direct in het elektronisch patiëntendossier (EPD) verzameld worden. “Wij zijn het eerste ziekenhuis in Nederland die de slimme pleister rechtstreeks aan het EPD koppelt. Elke paar minuten worden de gemeten waardes automatisch doorgezet. Op basis van data van honderden patiënten hopen we te kunnen voorspellen wie op termijn een intensive care bed nodig heeft”, besluit Verheijen.

Bron: ETZ, FOTO: ETZ Fotografie & Film/Maria van der Heyden
Datum: 25 januari 2021