Toe aan rust in je hoofd? Probeer mindful schrijven!

Misschien doe je het wel eens: iets “van je af schrijven”. Maar wist je dat schrijven over je gedachtes, ideeën en zorgen ook heel goed voor je mentale en fysieke gezondheid is? Het werkt namelijk stress-verlagend en zorgt voor een betere nachtrust. In deze blog gaan we in op de voordelen van schrijven en hoe jij kunt werken aan mindfulness met onze invulsheet!

Verwerken van emoties

Therapeutisch schrijven, oftewel schrijven over je emoties om ze beter te verwerken kan op een positieve manier bijdragen aan je mentale welzijn. Als je schrijft over gebeurtenissen die je negatief hebt ervaren kan dit helpen om gezondheidsklachten te voorkomen. Daarnaast heeft schrijven voordelen voor je fysieke welzijn: onderzoek heeft aangetoond dat je na een zware medische operatie sneller revalideert als je dagelijks over je emoties schrijft.

Sociaal psycholoog Dr. James Pennebaker stelt dat expressief schrijven helpt bij trauma- en rouwverwerking en leidt tot verbetering van je stemming. Pennebaker raadt het volgende aan: neem ten minste drie tot vier dagen achterelkaar 15 minuten de tijd om te schrijven over alle dingen die jou pijn of angst toebrengen.

Betere nachtrust

Ook draagt schrijven over je diepste emoties bij aan een betere nachtrust. Negatieve gevoelens zoals pijn en verdriet hoeven volgens Pennebaker niet blijvend te zijn. Door erover te schrijven kun je uiteindelijk die vervelende emoties loslaten waardoor je je hoofd weer leeg kunt maken.

Mindful schrijven

Mindfulness is stilstaan bij de kleine dingen in het leven en leren om deze dingen te waarderen terwijl je dat normaal gesproken misschien niet bewust zou doen.  Alleen al met korte meditatieve oefeningen kun je op dagelijkse basis leren om je zorgen los te laten en je te focussen op je de dingen die je wilt bereiken. Door te schrijven kun je ook mindfulness beoefenen: zo kun je schrijven over je doelen of welke zorgen je los wilt laten, zodat je je hoofd vrij maakt voor een positieve en bewustere mindset.

Dr. Sunshine invulsheet: ‘Mindful Writing’

Zit jouw hoofd ook zo vol? Heb je allerlei zorgen die je liever los laat? Maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Wij bij Dr. Sunshine helpen je op weg met onze “Mindful Writing” invulsheet. Deze bevat drie dagelijkse schrijfoefeningen voor een mindul leven, waarbij we in gaan op jouw happy momenten, dankbaarheid en zorgen. Stuur ons een mailtje via samantha@drsunshine.nl en ontvang de invulsheet gratis in je mailbox!

Bronnen: AD, developgoodhabits.com, Tijdschrift Positieve Psychologie, journaling.com
Datum: 19 mei 2020

Fuse

Dr Sunshine B.V.
Hofplein 20 (Spaces)
3032 AC Rotterdam

Fuse


T 010 226 48 20
info@drsunshine.nl
KvK: 72611707

Dr Sunshine werkt samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten. Dr Sunshine is ontwikkeld door philogirl