81% van de Nederlanders kent gevolgen hoge bloeddruk niet

mei 26, 2021

Uit jaarlijks onderzoek van de Hartstichting blijkt dat slechts 19% van alle Nederlanders weet dat een hoge bloeddruk het risico op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of beroerte, verhoogt. Ook weet ruim een kwart van de Nederlanders niet dat je meestal niets van een hoge bloeddruk voelt.

Vanaf je 40ste jaarlijks je bloeddruk meten belangrijk

In Nederland hebben 1,2 miljoen mensen een hoge bloeddruk zonder dit zelf te weten. Een hoge bloeddruk voel je vaak niet, maar verhoogt wel de kans op een hartinfarct of beroerte. Een kwart van de sterfte aan hartziektes en een derde van de sterfte aan beroertes in Nederland worden veroorzaakt door een hoge bloeddruk. Vanaf je 40ste stijgt het risico op een hoge bloeddruk, daarom roept de Hartstichting op om vanaf die leeftijd jaarlijks je bloeddruk te meten. Want als je een hoge bloeddruk op tijd ontdekt, kun je daar vaak zelf nog veel aan doen.

Risicofactoren hart- en vaatziekten in coronatijd

Gezonde leefstijl, meer bewegen en gezonde voeding kunnen de bloeddruk en daarmee het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Sinds de COVID-19 uitbraak is er meer aandacht voor een gezonde leefstijl. Instituut &niped, partner van de Hartstichting, concludeert echter op basis van data-analyse dat sinds de corona-uitbraak cholesterolwaarden, gewicht en het risico op hart- en vaatziekten significant zijn gestegen.

David Smeekes, arts bij de Hartstichting over deze data-analyse: ’Mensen met overgewicht hebben vaker een hoge bloeddruk, reden te meer om je bloeddruk dan in de gaten te houden. Heb je overgewicht en een hoge bloeddruk maar val je af, dan kan de bloeddruk al met 5 tot 20 punten dalen. De kans op een beroerte en een hartinfarct nemen dan aanzienlijk af.”

De Hartstichting

Iedereen een gezond hart. Dat is de droom van de Hartstichting. Want een gezond en sterk hart is de motor achter je dagelijkse portie energie. Al meer dan 55 jaar ondersteunen wij alle harten van Nederland. We investeren in onderzoek en innovaties op het gebied van preventie en zorg. Maar net zo belangrijk vinden wij het om Nederlanders te helpen hun hart te kennen en goed voor hun hart te zorgen. Daarom dragen wij bij aan oplossingen om harten gezond te houden, snelle hulp te bieden als iedere minuut telt, hartproblemen eerder op te sporen en steeds beter te behandelen. Maar ook door mensen te wijzen op het belang van bloeddruk meten. Zo voorkomen we samen dat mensen hartpatiënt worden of onnodig (over)lijden aan een hartziekte. Want met een gezond hart haal je meer uit het leven.

Over &niped

&niped zet zich al 16 jaar in voor persoonlijke preventie in Nederland, met een onafhankelijke en betrouwbare meting (Persoonlijke Gezondheidscheck). Hiermee wordt mensen inzicht in hun gezondheid gegeven en worden zij gemotiveerd om waar nodig met verandering van leefstijl aan de slag te gaan. Ruim 700 bedrijven en 350.000 mensen hebben gebruik gemaakt van het &niped e-healthplatform. Dit levert grote hoeveelheden data op. &niped stelt deze data beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek en werkt samen met haar partners aan een gezonder leven voor iedereen. Voor meer informatie: www.niped.nl.

Bron: De Hartstichting

Datum: 26 mei 2021