Koud winterweer in aantocht, meerderheid vrouwen denkt dat cranberrysap helpt tegen blaasontsteking

februari 5, 2021

Vier op de vijf vrouwen denken dat cranberrysap helpt tegen een blaasontsteking. Maar net als vitamine C en een katoenen onderbroek doet cranberrysap niets tegen de vrouwenkwaal. Komende week zakt de temperatuur tot ruim onder het vriespunt. Vrouwen hoeven zich echter geen zorgen te maken; een blaasontsteking wordt niet veroorzaakt door ‘kou onder de rok’.

Dat stellen Tijn Elferink en Rutger Verhoeff. De gezondheidsjournalist en de huisarts onderzochten voor hun boek Kusje Erop 70 gezondheidsmythes. Onderzoeksbureau Motivaction deed op verzoek van de auteurs onderzoek onder ruim duizend Nederlanders.

‘Probiotica en katoenen ondergoed als remedie tegen een blaasontsteking kunnen we naar het rijk der fabelen verwijzen’, zegt Elferink. ‘Veel water drinken en eventueel antibiotica is het enige dat helpt bij een blaasontsteking.’ Cranberrysap en vitamine C kunnen een blaasontsteking niet genezen, maar wel helpen voorkomen. Verhoeff: ‘Cranberrysap en vitamine C helpen voorkomen dat bacteriën zich vastklampen aan het slijmvlies van de blaaswand.’

Van kou word je niet verkouden

Bij een blaasontsteking is de binnenzijde van de blaas ontstoken. Dat komt bij vrouwen vaker voor dan bij mannen. Een eveneens hardnekkige mythe is dat de aandoening het gevolg zou zijn van ‘kou onder de rok’. De meeste mensen worden ziek in de winter, waardoor we kou zijn gaan associëren met ziektes. Kou onder de rok leidt niet tot blaasontsteking, net zomin kou tot verkoudheid leidt.

Voor het boek hielden Elferink en Verhoeff 70 mythes tegen het licht, waaronder:

• Kippensoep geneest de griep. Toch denkt één op de vijf Nederlanders van wel.
  • Een ui naast je bed helpt tegen verkoudheid. Hoewel 62 procent denkt dat dat waar is, is het een fabel.
  • Slechts 29 procent van de ondervraagden denkt dat een kus op een pijnlijke plek helpt. Terwijl een kusje erop écht werkt.

Mythes worden met name online in stand gehouden. Het internet is een populaire bron van informatie over onze gezondheid: 86 procent van de Nederlanders zoekt online naar informatie over zijn gezondheid. Google (65 procent) is daarbij favoriet, terwijl websites van patiëntenverenigingen (23 procent) veel minder geraadpleegd worden. Een populair onderwerp is slaap, maar ook diëten, moedervlekjes en stress zijn populair.

Dr. Google

Voor sommige mythes geldt: baat het niet, dan schaadt het niet. Zoals die van de ui. ‘Bij verkoudheid kan een ui door het tranende effect zelfs wat verlichting geven,’ aldus Elferink. Maar de volledigheid en betrouwbaarheid van dr. Google laat soms te wensen over, ondervonden de gezondheidsjournalist en de huisarts. ‘Soms kan onjuiste informatie mensen onterecht bang maken of een probleem juist laten onderschatten,’ aldus Verhoeff.

Bron: Kusje erop
Datum: 5 februari 2021