Ook in Spaarne Gasthuis aandacht voor bloedserieus probleem

oktober 26, 2021

Iedere vrouw met hevig bloedverlies tijdens de menstruatie heeft een verhaal. Een bloedserieus verhaal. Dat hoor je alleen zelden en dat is raar. Menorragie is namelijk een medische aandoening die nogal wat impact heeft: lichamelijk, psychisch en sociaal. Toch gaat bijna de helft van de vrouwen nog altijd niet naar de huisarts.

Paula Pernet, gynaecoloog in het Spaarne Gasthuis en haar collega gynaecologen onderkennen allemaal dit probleem. Zij zien wekelijks tientallen vrouwen op hun spreekuur met klachten van hevig bloedverlies. Pernet: “Menorragie is een medisch erkende aandoening met zeer vervelende symptomen, zoals lange, pijnlijke menstruaties, vermoeidheid en een toegenomen hoeveelheid bloedverlies, die soms zelfs tot bloedarmoede kan leiden.

Pernet: “Gelukkig is er veel aan te doen. Bijvoorbeeld: pillen (met- of zonder hormonen) die het bloedverlies verminderen, een Mirena spiraaltje of het verwijderen van het slijmvlies in de baarmoederholte.”

Stel je vraag aan de gynaecoloog

Om vrouwen met hevig bloedverlies de kans te geven laagdrempelig hun vraag te stellen aan een gynaecoloog kunnen zij de hele maand november hun vraag insturen naar communicatie@spaarnegasthuis.nl. Vragen worden binnen 48 uur beantwoord en anoniem geüpload op onze website.

Landelijke campagne

Het Spaarne Gasthuis sluit met deze campagne aan bij de landelijke campagne Bloedserieus. De campagne Bloedserieus zet een bloedserieus gezondheidsprobleem op de agenda. Het jaar rond én tijdens de campagnemaand in november. Overal in Nederland organiseren ziekenhuizen dan extra spreekuren en andere (online) events waar patiëntenvoorlichting wordt gegeven. Voor meer informatie: https://www.hevigbloedverlies.nl/

Datum: 25 oktober 2021

Bron: Spaarne gasthuis