Spaarne Gasthuis introduceert ruggenprik met meer bewegingsvrijheid tijdens bevalling

juni 6, 2024

De geboorteafdeling van het Spaarne Gasthuis biedt sinds twee maanden een ‘nieuwe’ vorm van pijnbestrijding aan voor bevallende vrouwen: de ‘walking epidural’ of ‘ruggenprik light’ zoals dit in de volksmond wordt genoemd. Deze methode, geeft minder vaak krachtverlies van de benen waardoor vrouwen meer kunnen bewegen tijdens de bevalling, terwijl ze toch profiteren van effectieve pijnverlichting.

Meer vrijheid en controle tijdens de bevalling

“Deze epiduraal is een goede methode voor vrouwen die ondanks andere manieren van pijnbestrijding te veel pijn ervaren tijdens de bevalling, maar niet volledig aan bed gebonden willen zijn,” zegt Karlijn Vollebregt, gynaecoloog bij het Spaarne Gasthuis. Ze geeft aan dat de methode niet nieuw is, maar wel de laatste paar jaar steeds meer zijn intrede heeft gedaan in de verloskamers van ziekenhuizen. “Met deze methode kunnen vrouwen tijdens de weeën en het persen meer bewegen, wat de bevalling vaak soepeler en minder pijnlijk maakt.

Hoe werkt het?

Bij een klassieke ruggenprik is er vaak volledig krachtverlies van de benen, wat betekent dat de vrouw geen controle meer heeft over haar benen. De walking epidural gebruikt een zelfde soort medicatie maar de vrouw krijgt iedere 45 minuten een bolus in plaats van continue medicatie. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat er grotere tevredenheid is bij vrouwen en zij minder vaak geen kracht meer hebben in hun benen.

Voordelen van blijven bewegen

“Bewegen tijdens de bevalling kan de indaling van de baby bevorderen en de duur van de bevalling verkorten,” legt Vollebregt uit. “Door verschillende houdingen aan te nemen, zoals over het bed leunen of op een bal zitten, kunnen vrouwen een groter gevoel van controle en comfort ervaren. Dit vermindert waarschijnlijk ook de kans op ingrepen zoals een knip of vacuümpomp.” Wel blijft een ruggeprik een medische handeling en zijn er ook nadelen zoals een lage bloeddruk of koorts tijdens de bevalling. Dit is hetzelfde als bij de epiduraal die eerder werd gebruikt.

Toekomstperspectief

Het Spaarne Gasthuis is een van de eerste ziekenhuizen in de regio die deze vorm van pijnbestrijding aanbiedt. “Er zijn verschillende manieren van pijnbestrijding tijdens een bevalling. Dat varieert van een warm bad of massage tot medicinale pijnbestrijding, zoals de epiduraal of remifentanyl. Dat laatste kan alleen bij een bevalling in het ziekenhuis. “De anesthesiologen in het ziekenhuis zijn hiervoor zeven dagen per week, 24 uur per dag beschikbaar, naast hun werk op de operatiekamers,” zegt Birgit Luiten – Altewischer, anesthesioloog bij het Spaarne Gasthuis. Vollebregt: “Onze ervaring van de afgelopen twee maanden is zeer positief en de samenwerking met de anesthesiologen is goed.”

Bron: Het Spaarne Gasthuis

Datum: 6 juni 2024