Start van innovatief geneesmiddelenonderzoek bij patiënten met zeldzame auto-immuunziekten

augustus 18, 2022

18 augustus 2022 – Stichting ARCH, Galapagos, en het UMC Utrecht starten met financiële steun van ReumaNederland en Health Holland onder de naam DRIMID een patient-public-private consortium. DRIMID heeft als doel de toegang tot innovatieve geneesmiddelen voor patiënten met zeldzame immunologische aandoeningen te versnellen. Deze groep patiënten komt meestal niet in aanmerking voor klinische studies en heeft daardoor geen of beperkte toegang tot innovatieve middelen.

Het UMC Utrecht zal binnen het project de coördinatie van de eerste multicenter landelijke klinische studie op zich nemen, in samenwerking met andere academische centra in Nederland. Via deze en toekomstige studies krijgen patiënten met specifieke zeldzame immuun-gemedieerde ontstekingsziekten, die niet meer reageren op een standaardbehandeling, toegang tot innovatieve geneesmiddelen. In een eerste fase richt het project zich op patiënten met inflammatoire myositis, ziekte van Behçet en IgG4-gerelateerde ziekte waarbij het geneesmiddel ter beschikking wordt gesteld door het biotechbedrijf Galapagos. Doelstelling is dat dit project op termijn wordt uitgebreid naar andere immunologische aandoeningen en ook andere geneesmiddelen. Onlangs zijn de handtekeningen gezet onder deze unieke samenwerking. De studie zal naar verwachting in de loop van 2023 van start gaan.

Zeldzame ontstekingsziekten

Zeldzame immuun-gemedieerde ontstekingsziekten hebben meestal een onbekende oorzaak, en worden gewoonlijk (maar niet altijd) in verband gebracht met de vorming van auto-antilichamen (het afweersysteem valt als het ware het eigen lichaam aan). Voorbeelden van dergelijke ziekten zijn: granulomatosis met polyangiitis, myositis, vasculitis van de grote vaten, IgG4-gerelateerde ziekte, ziekte van Behçet, ziekte van Sjögren en systemische sclerose. Een groot probleem in de praktijk is dat patiënten vaak na verloop van tijd onvoldoende op een algemeen ontstekingsremmend medicijn reageren.

Innovatieve behandelingen

Er worden weinig geneesmiddelen ontwikkeld voor de behandeling van zeldzame immuun-gemedieerde ontstekingsziekten. Een belangrijke reden hiervoor is dat door de zeldzaamheid van deze aandoeningen er meestal onvoldoende patiënten beschikbaar zijn voor het kunnen uitvoeren van adequate gerandomiseerde klinische studies. In het DRIMID consortium wordt de werkzaamheid van geneesmiddelen onderzocht bij zeldzame ontstekingsziekten omdat er een redelijke verwachting is van een potentieel positief effect op basis van theoretisch inzichten en/of op basis van klinische aanwijzingen.

DRIMID consortium

DRIMID is een acroniem en staat voor Drug Rediscovery for Rare Immune Mediated Inflammatory DiseasesStichting ARCH (Arthritis Research and Collaboration Hub, een Nederlands medisch expertiseplatform voor zeldzame auto-immuunziekten), UMC Utrecht (de academische partner binnen DRIMID) en Galapagos (de eerste industriële partner binnen DRIMID) hebben in 2021 het DRIMID consortium opgericht. Het consortium wordt gefinancierd door ReumaNederland en Health Holland.

Bron: UMC Utrecht

Datum: 18 augustus 2022