Wandelen: genieten van de natuur en een goede gezondheid

Wandelen: genieten van de natuur en een goede gezondheid

Dat lichaamsbeweging goed voor ons is, daar verrassen we je niet mee. Maar waar zo’n wandelingetje allemaal impact op heeft, dat kan je misschien toch verbazen. Wandelen is namelijk écht overal goed voor!

Waar doe je het voor?

  • Hart & bloedvaten: de conditie van je longen en hart gaan er flink op vooruit, vooral als je stevig doorwandelt.
  • Botten & spieren: door te bewegen houd je je spieren, botten en kraakbeen soepel. Ook verminder je je kans op botontkalking.
  • Longen: wie veel wandelt, vergroot het vermogen van zijn longen. Je kan meer zuurstof opnemen!
  • Darmen: dagelijkse lichaamsbeweging, zoals bij wandelen, stimuleert de stofwisseling en is daarom bijvoorbeeld goed tegen een darmverstopping.
  • Hersenen: als je lichamelijk en geestelijk actief blijft, verminder je je kans op alzheimer tot 50%! Ook voor dementerenden wordt wandelen aangeraden, wandelaars zijn over het algemeen namelijk opgewekter en hun geheugen werkt beter.
  • Depressie: wandelen kan helpen tegen depressieve gevoelens. Angststoornissen kunnen erdoor met wel 50% afnemen! Vooral als je gezelschap hebt.
  • Nachtrust: wandelen houdt je biologische klok draaiende, daardoor lukt in- en doorslapen vaak beter. Je slaapt er ook een stuk lekkerder van!
  • Overgewicht: lopen is een ontspannen manier om calorieën te verbranden. Als je stevig doorloopt verbrand je al ongeveer 240 calorieën per uur!
  • Diabetes: door dagelijks te wandelen verklein je je risico op diabetes type 2 met maar liefs 58%.
  • Kanker: veel wandelen verkleint je kans op o.a. darm-, borst- en baarmoederkanker. De overlevingskans van mensen met darmkanker verdubbelt als ze een uur per dag of meer wandelen.

Meer weten over de gezondheidsvoordelen van wandelen? Lees het hier.

Ik ga wandelen en ik neem mee…

Naast dat lopen hartstikke goed voor je is, kan het natuurlijk ook erg leuk zijn. Vooral met goed gezelschap! Denk bijvoorbeeld aan een collega tijdens je pauze, een trouwe viervoeter of die leuke nieuwe buurman.

Wist je dat hondeneigenaren gemiddeld 22 minuten per dag méér lopen? Daarnaast lopen hondeneigenaren ook een stuk sneller, waardoor hun hart ook sneller gaat kloppen.

Maar waar?

Wandelen past uitstekend bij een gezonde levensstijl. En de mooiste wandelingen maak je in de natuur!

Zwitserland heeft niet voor niets de slogan “Nature wants you back”. Wandelen is daar namelijk volkssport nr. 1. Zwitserland telt ongeveer 65.000 kilometer aan gemarkeerde wandelroutes. Ter verduidelijking, dat is evenveel als anderhalf rondje om de aarde! Daarmee heeft Zwitserland het meest uitgebreide wandelroutenetwerk ter wereld.

Er is toch geen mooiere manier om de Zwitserse natuur en cultuur te ontdekken? De drie bekendste langeafstandswandelroutes in Zwitserland zijn uitgeroepen tot ‘iconic hiking trails’. Een echte must voor op je bucketlist!

Bonusfeitje: Zwitserse mannen worden gemiddeld het oudst. Dat kan toch geen toeval zijn?!

Fuse

Dr Sunshine B.V.
Hofplein 20 (Spaces)
3032 AC Rotterdam

Fuse


T 010 226 48 20
info@drsunshine.nl
KvK: 72611707

Dr Sunshine werkt samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten. Dr Sunshine is ontwikkeld door philogirl