Mooi weer, eerste muggen en teken: Wetenschap vraagt vakantiegangers om hulp

april 19, 2023

Nederlanders die komende maanden op vakantie gaan kunnen de wetenschap helpen door muggen, teken en de ziektes die zij kunnen overbrengen in kaart te helpen brengen. Iedereen van 18 jaar en ouder die dit jaar zeven dagen of langer op vakantie gaat in Nederland, Europa of het Nederlandse Caraïbisch gebied, kan deelnemen. Tijdens de vakantie kunnen via een app enkele vragenlijsten worden beantwoord. Daarnaast wordt aan de deelnemers gevraagd om eenmalig via een vingerprik enkele druppels bloed af te staan. Geïnteresseerden kunnen zich eenvoudig aanmelden via www.ohtravel.nl.

Het UMC Utrecht, Leids Universitair Medisch Centrum en Erasmus MC onderzoeken samen welke en waar door muggen en teken overdraagbare ziekten voorkomen in Europa en het Nederlands Caribisch gebied. Dit doen zij binnen de One Health Travel studie. Voor deze studie is de hulp van veel Nederlanders nodig. Onderzoeksleider dr. Patricia Bruijning van het UMC Utrecht: “Iedereen verheugt zich weer op een mooie zomer. Het zomerse weer gaat echter gepaard met muggen en teken die actief worden. Door de klimaatverandering schuiven ook de grenzen op waarbinnen deze diertjes kunnen leven en ziekten kunnen overbrengen op de mens. Het is voor Nederland dus belangrijk om te weten waar zij zich bevinden en welke ziekten zij met zich mee dragen. En omdat veel Nederlanders in eigen land, Europa en het Caribisch gebied op vakantie gaan, kunnen ze de wetenschap daarbij goed helpen. Het is laagdrempelig om mee te doen, dus ik hoop dat heel veel Nederlanders bijdragen.”

One Health Travel app

Mensen die zich registreren via www.ohtravel.nl krijgen een mail met daarin de link naar de One Health Travel app voor Google en Apple. Door de app te downloaden, worden nog enkele vragen gesteld in verband met de aanstaande vakantie. Daarna volgen in de aanloop naar en tijdens de vakantie enkele pushberichten van de app met daarin vragenlijsten. Bij thuiskomst wordt nog een klein beetje bloed opgestuurd om te bekijken of en welke antistoffen er mogelijk in het bloed zitten. Aan het onderzoek is geen vergoeding verbonden, de app en de vingerprik worden gratis verstrekt.

Klimaatverandering

Muggen- en tekenbeten zijn niet alleen vervelend, maar kunnen ook bacteriën en virussen overdragen die ziekten kunnen veroorzaken zoals de ziekte van Lyme, tekenencefalitis, West-Nijl, Chikungunya, Dengue en Zika virusinfecties. De opwarming van de aarde en de toenemende mobiliteit van mensen en dieren vergroten het risico op contact met deze ziekteverwekkers en het oplopen van deze ziekten, ook in Europa en het Nederlands Caribisch gebied. Daarom is het goed in kaart brengen van deze ziekteverwekkers van groot belang. De One Health Travel studie is onderdeel van het One Health Pact onderzoeksproject dat de risico’s voor mens en dier van deze ziekten in kaart brengt.

Bron: One Health Travel

Datum: 19 april 2023