Promoties UVA 5 November

november 4, 2020
Donderdag 5 november
Promotie (UvA), 10.00 uur, Agnietenkapel
Fay Sanders: Platen en schroeven in voeten en enkels gewoon laten zitten

Het standaard verwijderen van eerder ingebrachte implantaten (zoals platen en schroeven) uit voeten en enkels is niet altijd nodig. Dit voorkomt onnodige operaties en eventuele bijkomende complicaties. Dit concludeert Sanders in haar proefschrift over voet- en enkeloperaties en het voorkomen van wondinfecties na dergelijke ingrepen.
Wondinfecties zijn de meest voorkomende complicaties na een voet- en enkeloperaties. Antibiotica kan dan helpen, maar het is onduidelijk of dit medicijn goed aankomt in de voet. Sanders toont in haar proefschrift aan dat wondinfecties ook bij het verwijderen van implantaten (platen/schroeven), vaak voorkomen. Zij concludeert dat het op indicatie (alleen bij klachten) verwijderen van een enkelschroef, net zulke goede uitkomsten geeft als het standaard verwijderen ervan.
Mede dankzij de studies in dit proefschrift worden implantaten niet standaard meer verwijderd uit voet en enkel. Hiermee worden onnodige operaties en de daarmee gepaarde complicaties voorkomen. Aangezien complicaties tot een slechtere uitkomst en hogere zorgkosten leiden, is dit een belangrijke ontwikkeling binnen de voet/enkel traumachirurgie.
Link naar proefschrift

Donderdag 5 november
Promotie (UvA), 13.00 uur, Agnietenkapel
Annemarie van de Geer: Meer kennis over aangeboren afweersysteem

Dit proefschrift gaat over belangrijke spelers in het aangeboren afweersysteem bij de verdediging tegen bacteriën en schimmels. De onderzochte spelers, neutrofielen genaamd, zijn de meest voorkomende witte bloedcellen (leukocyten) in de bloedsomloop en zijn meestal de eerste die worden gerekruteerd om naar de plaats van de infectie of de ontsteking te gaan.
In dit proefschrift heeft Van de Geer de aangeboren de verworven neutrofielen onderzocht, die ondanks de vooruitgang in de medische zorg nog steeds een aanzienlijke morbiditeit en mortaliteit veroorzaken. Ze heeft verder geprobeerd meer inzicht te krijgen in de kenmerken van een specifieke aangeboren neutrofiele functiestoornis.
Link naar proefschrift

Datum: 4 November