Wetenschapsagenda Amsterdam UMC 4 t/m 7 mei 2021

Dinsdag 4 mei
Promotie (UvA), 12.00 u, Agnietenkapel
Till Zimmer: Oxidatieve stress bij epilepsie

Epilepsie is een neurologische ziekte die wereldwijd ongeveer 65 miljoen mensen treft. De ziekte heeft veel oorzaken: ze kan genetisch zijn of ontstaan na een acuut hersenletsel door een ongeluk of een beroerte. Soms helpen medicijnen, maar bij meer dan dertig procent van de patiënten niet. Zimmer kijkt naar het ontstaan van epilepsie door oxidatieve stress in de hersenen. Daardoor raken neuronen beschadigd en gaan ze verloren. Zimmer ontleedt de rol van ijzer bij dit proces.
The epileptogenic trinity |Oxidative stress, brain inflammation and iron in epilepsy

Vrijdag 7 mei
Promotie (UvA), 10.00 u, Agnietenkapel
Charlotte van Gulik: Betere diagnose jeugdreuma

Van Gulik deed onderzoek naar juveniele idiopathische artritis (JIA), in de volksmond jeugdreuma. Het gaat over veelal onbegrepen gewrichtsontstekingen bij kinderen onder de zes jaar. Met een multidisciplinair team van kinderreumatologen, een kinderimmunoloog, musculoskeletale- en kinderradiologen en onderzoekers wilde Van Gulik het onderzoek naar JIA verbeteren. Van Gulik combineerde en vergeleek klinische beoordelingen van MRI-beelden om de ziekteactiviteit in de knie te kwantificeren en de ziekteactiviteit in pols te beschrijven. Voor de enkel presenteert ze een nieuw scoringssysteem.  Working with Juvenile Idiopathic Arthritis

Vrijdag 7 mei
Promotie (UvA), 16.00 u, Agnietenkapel
Anne van der Meer: Meer kennis over het afweersysteem

Het afweersysteem kan snel reageren op ziekteverwekkers doordat het bestanddelen van micro-organismen kan detecteren via patroon-herkennende receptoren. Deze receptoren kunnen ook lichaamseigen moleculen herkennen als deze in celcompartimenten komen waarin ze onder normale omstandigheden niet aanwezig zijn.
Dit kan gebeuren na bijvoorbeeld schade aan weefsels en cellen (brandwonden, stomp trauma). Dan veranderen die lichaamseigen cellen in alarmstoffen of damage associated molecular patterns (DAMPs). DAMPs kunnen het immuunsysteem verder activeren en aanleiding geven tot schadelijke ontstekingen. Van der Meer draagt met zijn onderzoek bij aan een beter begrip van de rol van DAMPs bij de afweerreactie tijdens infectie, verwonding en ontsteking.
Decoding DAMPs |Investigating the intricate crosstalk between host response and collateral damage

Bron: AMC , UVA

Datum: 5 mei 2021