Persbericht: Vuurwerkmanifest steunt nieuwe Vuurwerkwet

januari 4, 2022

Rotterdam, 4 januari 2022 – Het Nationale Vuurwerkmanifest ondersteunt de initiatiefwet van GroenLinks en Partij voor de Dieren voor een algemeen en permanent consumentenvuurwerkverbod in Nederland. Een te groot aantal mensen – waarvan de helft omstander –  loopt letsel door consumentenvuurwerk op. De afgelopen twee jaar is dit door de (tijdelijke) vuurwerkverboden significant minder geworden. Daarom vinden GroenLinks, Partij voor de Dieren en het Nationale Vuurwerkmanifest dat vuurwerk nog enkel door professionals tijdens centraal georganiseerde vuurwerkshows mag worden afgestoken.

De organisaties die zijn aangesloten bij het Nationale Vuurwerkmanifest pleiten al sinds 2014 voor een verbod op consumentenvuurwerk. Het Nationale  Vuurwerkmanifest is gestart in 2014 door het Nederlands Oogheelkundig gezelschap, Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland, Het Oogziekenhuis Rotterdam, VISION 2020 Netherlands, Optometristen Vereniging Nederland, Nederlandse Vereniging van Orthoptisten, Koninklijke Visio en Stichting Aangepast Lezen. Inmiddels wordt het manifest ondertekend door meer dan 670.000 particulieren en organisaties waaronder alle grote artsenorganisaties, verzekeraar Achmea en de Dierenbescherming.

Tjeerd de Faber, oogarts in Het Oogziekenhuis Rotterdam en vuurwerkwoordvoerder van Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap: “Ik ben groot voorstander van de vuurwerktraditie en geniet volop van vuurwerk afgestoken door professionals. Ik heb de afgelopen jaren honderden ogen blind zien worden door vuurwerk dat werd afgestoken door burgers, waarvan de helft omstander was. Teken daarom het Vuurwerkmanifest op www.vuurwerkmanifest.nl en spreek je uit voor een consumentenvuurwerkverbod in ruil voor professionele vuurwerkshows.”

“We begrijpen dat vuurwerk bij mensen vaak de feestvreugde vergroot, maar bij dieren komt het snoeihard binnen. Niet alleen bij huisdieren, maar ook bij dieren die in de wei staan en in het wild leven. Vanuit dat oogpunt staan we volledig achter het permanent afschaffen van consumentenvuurwerk,” aldus Dik Nagtegaal, woordvoerder van de Dierenbescherming.

Datum: 4 januari